rädda jorden?

Ikväll när jag städade så lyssnade jag som vanligt på P3, och där var det ett program som både upprörde mig mycket men som främst intresserade mig en hel del. Programmet handlade om miljö.
Eller, främst om sopor. Vi människor i västvärlden har nu börjat slänga 10 kg elektroniksopor såsom tv-apparater, mobiler, gameboys, dvd-spelare,vhs-spelare osv per person/ år. Om man multiplicerar 10 med de 9 miljoner människor vi är i Sverige så blir det alltså 90 miljoner kg med elektronikavfall som vi svenskar dumpar på vår jord varenda dag. Detta fick mig att tänka en massa. Dessa föremål innehåller till stor del tungmetaller och andra delar som t.ex hårdplast som inte kan förmultna, så det kommer föralltid ligga kvar och skräpa ner i vår natur. Och tänk er, 90 miljoner kilon är mycket per år, men detta är bara i sverige! Tänk på USA som också är ett land i västvärlden, men som har över 100 miljoner invånare? Vi förvandlar vår värld till en soptipp. Dessutom förstör vi naturen då vi tillverkar prylarna eftersom vi behöver tungmetaller ur jorden och därför borrar upp djupa sår i marken, sen så släpps en massa giftiga gaser ut i luften under tillverkningsprocessen och ännu mer då vi måste transportera vidare sakerna till många länder med bil,båt och flyg. Inte bra!

Men det som är allra värst är nog att vi ofta slänger fullt fungerande saker bara för att vi vill ha det nyaste och senaste. Även fast vi har en bra tjock-tv så byter vi bort den för en modernare platt-tv trots att vi vet att vi kan se exakt samma tv-program på båda apparaterna. Vi börjar också slänga saker med små fel som skulle vara lätta att fixa för att vi tycker det är lättare att köpa nytt då man ändå "är i farten". Det är ett så enormt slöseri på vår jord, bara för att vi har blivit så extremt bortskämda! Men egentligen är det nog inte bara vårt fel, hela tiden matas vi med reklam om vad som är inne och vad som är ute.
Vi blir helt enkelt hjärntvättade av de stora företagen att vi vill köpa deras saker. Varför? För att de inte vill sluta tillverka grejer för då slutar de tjäna pengar, Men vi måste förändra tänket. Visst, vi är jävligt coola för att vi har det senaste, men är det så coolt att leva i en förstörd värld? Det tycker inte jag iallafall!!!!
...Men det handlar ju om pengar, ingen vill förlora pengar. Dessa jävla pengar, det blir ju bara problem ^^



Aja hursomhelst. Om vi slutade både köpa och slänga så jaa, många industriarbetare och rika företagsledare skulle förlora sina jobb och pengar. Men om vi istället måste bevara de saker vi redan har så skulle de behövas många hantverkare som lagade istället. Då får ju människor jobb som det istället?
Det kanske är en av lösningarna? Förutom det så måste vi rika människor ändra våra tankar och sluta vara så giriga! Men det är svårt eftersom reklamen får oss att tro att vi blir mobbade och utfrysta om vi inte har senaste telefonen. Fast jag skulle helt klart kunna använda min telefon så länge den håller, jag vet att jag varken blir populärare eller lyckligare utan en ny mobil. Jag vet det, men ändå vill jag ha en ny mobil. Helt i onödan.
Håll med om att det är sjukt!?


Men alltid när jag försöker hitta en lösning så finns det alltid en sak som är det stora problemet.
PENGAR. Alltid! Vi är alltför beroende av pengar. Många av oss vet inget bättre än små papperslappar som kallas sedlar. Visst finns det viktigare saker? det tror jag alla håller med om!


Men varför är då vår värld så grymt sne?! både med miljö och när det gäller den enorma fattigdomen i världen. Vi i västvärlden är superrika och de i U-länderna har ingenting. Totalt snefördelat.
Helt jävla snett!!!


Åh jag blir upprörd!!! Men det är sånt här som verkligen får mig att brinna!
Jag hoppas att vi är fler som gör det och kanske kan få jorden till en bättre plats =)
Möjligen någon som orkade läsa igenom detta äckligt långa stycke? xD

haha nää nu ska jag återgå till mitt överdrivet bortskämda västvärldsliv och gå och kolla på slutet av "Love Actually." Och som sista ord kan jag ju tillägga att min familj inte fallit offer för platt-tv vågen än iallafall.

Godnatt!=)

Kommentarer
Postat av: Jens

MYCKET BRA SKRIVET! Känner mig nu motiverad att aldrig mer köpa nya elektronprylar! :D

2009-10-25 @ 23:15:44
URL: http://mjensa.blogg.se/
Postat av: Lowan♥

du skulle ha vunnit guldpennan på blogawards!!

Håller med, har också tänkt på det, tur man lever i en bra tid så man slipper uppleva soptippen om några år... (A)

2009-10-26 @ 14:43:39
URL: http://fotopic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0